Ik zat steeds vaker bij een lager managementniveau aan tafel, daardoor kwam ik niet verder.
Ik zat steeds vaker bij een lager managementniveau aan tafel, daardoor kwam ik niet verder.
Peter, deelnemer Training Strategisch Verkopen
Training Strategisch Verkopen
‘Word sparringpartner op strategisch niveau en help je klant inkopen’
Door groei, fusies of overnames worden bedrijven steeds groter en professioneler. Soms met tussenliggende managementlagen, waardoor je als verkoper een extra stap hebt te zetten om aan tafel te komen met de ondernemer of manager. Deze heeft behoefte aan een relevante, ontwikkelde sparringpartner die hem begrijpt en hem helpt zijn strategie te realiseren en resultaten te boeken. Voor echte verbinding met dergelijke klanten dien je als verkoper boven het operationele niveau uit te stijgen. Dat kan alleen als jij jezelf goed kent en je persoonlijke inzichten meeneemt naar je gesprekken met ondernemers.
Inschrijven Training Strategisch Verkopen
Over Training Strategisch Verkopen
In deze zesdaagse training leer je hoe je eerst de persoonlijke verbinding maakt, de dromen en de zorgen van de ondernemer/manager ontdekt en zorgt voor vertrouwen en veiligheid. Je leert een duurzame relatie opbouwen waarin je jezelf stevig en deskundig neerzet en je rol pakt. Je leert op ondernemersniveau sparren over visie, missie en strategie en deze helpen vertalen naar strategische en tactische doelen en kritieke prestatie indicatoren. Om vervolgens jouw oplossing in de vorm van producten en/of diensten hieraan te koppelen en te verkopen.
Bewuster communiceren
Hoe werkt communicatie nou precies en waardoor ontstaat miscommunicatie zo snel? Bewuster communiceren met behulp van NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) geeft inzicht in deze vragen. Je leert de voorkeursstijl in communiceren van de ander begrijpen en hoe je je daarop af kan stemmen. Je zet goede vraagtechnieken in, zodat je naar details en finesses kunt vragen en ook naar de doelen en de missie erachter. Je weet hoe je naar een resultaat toe werkt waar iedereen tevreden mee is. Je bekwaamt je in specifieke communicatietechnieken om nog gerichter aan te sluiten bij de ondernemer/manager, zodat jij hem beter begrijpt en hij zichzelf.
Het nut van een doordachte visie, missie en strategie
Wanneer je als verkoper steeds vaker grotere accounts als klant hebt, is sparren op operationeel niveau niet langer voldoende. Je bevraagt de ondernemer ook op tactisch en strategisch niveau. Je wilt weten wat zijn doelen voor het komende jaar zijn en vanuit welke strategische lange termijndoelen deze zijn ontstaan. Maar dan ben je er nog niet, want wat is de bovenliggende visie en missie? Hoe actueel zijn deze? Zonder missie, visie en strategie doet een organisatie maar wat. Er zit dan geen duidelijke lijn in de activiteiten, medewerkers weten niet wat van hen verwacht wordt, welke richting de organisatie op gaat en welke prestaties ze moeten behalen. Als strategisch verkoper ben je juist hier van meerwaarde, door kritische vragen te stellen op al deze niveaus.
Programma
We gaan uit van persoonlijk maatwerk waarbij we theorie en praktijk combineren. Na de training ben je in staat om vanuit zelfkennis en zelfvertrouwen ook bij grotere bedrijven het gesprek aan te gaan op het niveau van de ondernemer/manager. Je kunt de brug slaan tussen hun strategische doelen en jouw producten of diensten. En daarmee leg je de basis voor succesvolle verkoop vanuit een langdurige samenwerkingsrelatie.
Dit bereiken we op de volgende manier:
- Voorafgaand aan de training vul je een intake vragenlijst in, waarin je jouw specifieke leerdoelen aangeeft.
- Naast de trainingsdagen krijg je aanvullend eigen praktijkopdrachten mee. De resultaten deel je met de groep.
- Als afsluiting van de training plannen we een eindgesprek met jou en je leidinggevende om het geleerde te borgen en blijvende ontwikkeling in de praktijk te realiseren.
Dag 1 en 2 Ken jezelf, pas dan kun je een ander kennen
- Muzikale masterclass, door co-trainer André Heuvelman
- Zicht krijgen op jouw dromen, talenten, denkbeelden en je persoonlijke missie
- Vergroten van je zelfreflectie en bewustwording
- Vertalen van je persoonlijke inzichten naar je gesprekken met ondernemers
- Leren hoe je met ondernemers over dergelijke diepere, persoonlijke thema’s kunt praten, vanuit je rol als strategisch sparringpartner
Dag 3 Visie, doelen en strategie
- Kennen van de missie van de ondernemer, zowel persoonlijk als bedrijfsmatig
- De ondernemer helpen met het aanscherpen van zijn 360 graden visie, onder meer door vooruit te kijken, te zien wat er in de wereld en in de branche gebeurt en welke veranderingen eraan komen
- De doelen van de ondernemer/manager kennen en weten wat hij met zijn bedrijf wil bereiken
- Begrijpen hoe een passende strategie tot stand komt, via verschillende analysetools
Dag 4 Van strategisch naar tactisch niveau
- De ondernemer helpen zijn strategie te vertalen naar het tactische niveau
- Een dashboard instellen en kritieke prestatie indicatoren (KPI’s) formuleren
- Monitoren en bijsturen aan de hand van KPI’s
Dag 5 Van tactisch naar operationeel niveau
- Weten hoe je de ondernemer kunt helpen zijn KPI’s naar een concreet plan van aanpak te vertalen, met jouw producten en/of diensten
- Nu komt jouw rol als verkoper van de beste oplossing naar voren: je klant helpen goed in te kopen om dit plan te realiseren en daarmee zijn strategische doelen te behalen
Dag 6 Bewuster communiceren
- Masterclass NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) door co-trainer Ferdinand Aukes
- Bewuster en met meer invloed leren communiceren met behulp van NLP
- Verder werken aan jouw persoonlijke groei: je bekwamen in specifieke communicatietechnieken om nog gerichter aan te sluiten bij de ondernemer/manager, zodat jij hem beter begrijpt en hij zichzelf
Praktische informatie
Duur
Zesdaagse training over een periode van zes maanden. De trainingsdagen beginnen om 9:30 uur en eindigen rond 16:30 uur. Dag 1 en 2 is een tweedaagse met overnachting.
Investering
Per deelnemer € 4.990,- exclusief btw en inclusief alle trainingsmaterialen en verblijfskosten.
Aantal deelnemers
6 - 8 personen.
Trainingsdata
De training wordt eenmaal per jaar gegeven.
Trainer & informatie
De training wordt uitgevoerd door Johannes van der Meulen. Voor meer informatie kun je contact opnemen via j.vandermeulen@vmrpartners.nl of (06) 22 898 318.
Certificaat
Na afloop ontvang je een certificaat van deelname.
Meer verkooptrainingen
“‘Een stevige basis voor startende verkopers’”
De wereld van verkoop en advies verandert in een hoog tempo. Transparantie en kennis nemen toe en bewijs van prestaties is overal beschikbaar. Jouw klanten zijn vaker hoogopgeleid en werken daardoor steeds doelbewuster en planmatiger. Emotie en gunning hebben plaatsgemaakt voor zakelijkheid en realisme. Met verkooptrucjes red je het nu helemaal niet meer. De klant zoekt steeds vaker een vertrouwenspartner die hem laat inzien wat hij nog niet ziet. Iemand die samen met hem zijn doelen helder krijgt en oplossingen biedt bij het realiseren daarvan.
VMR Partners heeft drie verkooptrainingen ontwikkeld:
- Training Verkopen, voor een stevige basis voor startende verkopers
- Training Uitdagend Verkopen, om meer invloed op het beslissingsproces van de klant te krijgen
- Training Strategisch Verkopen, waar je leert om op ondernemersniveau te sparren over visie, missie en strategie
Wij zijn er voor jou!

Verbindt mens en resultaat
Ons team bestaat uit enthousiaste mensen met veel praktijk- en levenservaring, die elkaar en de uitdagingen van de huidige markt goed kennen. Samen bieden we je een passend aanbod. We stellen ons graag aan je voor.
Start vandaag nog met jouw training!
Ontwikkel nieuwe inzichten en vaardigheden met onze trainingen. Vergroot je kennis, versterk je zelfvertrouwen en groei zowel persoonlijk als professioneel. Kies een training die bij je past, ontdek wat er in je zit en maak het verschil. Schrijf je vandaag nog in en zet de volgende stap in jouw ontwikkeling!