Feedback betekent letterlijk ‘terugvoeding’
Feedback betekent letterlijk ‘terugvoeding’
Wat maakt feedback geven en ontvangen toch zo lastig?
‘Geven jullie elkaar in het team wel eens feedback?’ Deze vraag stellen we regelmatig aan onze deelnemers. Het antwoord is vaak nee. Want daar hebben we het te druk voor, alles gaat best goed, dat is zo’n gedoe, je wilt geen ruzie, sommige collega’s hebben van die lange tenen, niemand is perfect enzovoort. Het antwoord is ook wel eens ja. Bij doorvragen blijkt het dan meestal om praktische, inhoudelijke of technische tips te gaan: ‘je had dat grote PowerPointbestand beter even in een pdf kunnen omzetten’.
(H)erken je eigen smoezen en excuses
Wat vinden we met z’n allen toch zo lastig aan het geven van feedback? Is het puur dat we de stappen en de spelregels niet helder voor de bril hebben? Waarschijnlijk zit daar niet het probleem, veel mensen hebben tijdens hun opleiding of werk wel eens een feedbacktraining gehad. En toch passen we deze kennis niet allemaal fluitend toe. De reden is dat wij behalve professionals ook gewoon mensen zijn. Mensen, die nog altijd voor een groot deel door hun oerbrein worden aangestuurd. Het oerbrein houdt zich bezig met zaken als overleven, bij de groep horen, risico’s vermijden en is gericht op het hier en nu. Dit alles wordt uitgedaagd wanneer je een collega feedback geeft. Je zou dus kunnen zeggen dat feedback geven tegen onze diepere instincten ingaat, je oerbrein vindt het gevaarlijk en zal van alles uit de kast trekken om je ervan te weerhouden. Het ‘praat’ tegen je door aan te sluiten bij jouw eigen angsten. Zoals bijvoorbeeld de angst voor afwijzing of de angst voor ruzie. Als je echt vaker feedback wilt geven is een eerste stap om te zetten dan ook het opsporen van jouw persoonlijke smoezen en excuses, dus redenen die jouw oerbrein aandraagt om toch vooral je mond te houden en geen feedback te geven.
Expert communicatie
Feedback betekent letterlijk ‘terugvoeding’: hoe meer voeding je hebt, hoe meer energie om het steeds beter te gaan doen. Dus blijf elkaar voeden!
Wil je meer weten over onze communicatietrainingen? Neem dan contact op met onze expert op dit gebied; Ferdinand Aukes via f.aukes@vmrpartners.nl
Fouten maken is goed
Ook het ontvangen van feedback is voor veel mensen lastig. Het wordt al snel ervaren als een aanval. Met verdediging als gevolg: ‘Ja, maar die klant had zelf ook niet goed opgelet!’ Waardoor het gesprek al snel over externe factoren gaat en de feedbackontvanger niet in de spiegel kijkt. Ook hierbij speelt ons oerbrein weer een rol: als je toegeeft dat je iets verkeerd hebt gedaan kan dat consequenties hebben (gevaar!), zoals straf, mensen die boos op je worden, een lagere positie in de groep etc. We zien dat vooral jonge mensen (Generatie Z) het vaak lastig vinden om feedback te ontvangen, aangezien ze alles liefst in één keer perfect willen doen. Zonde, want je leert juist van het maken van (veel) fouten.
Veiligheid als basisvoorwaarde
Gestopte feedback in een team kan van kwaad tot erger leiden. Van onbegrip, miscommunicatie of roddels tot irritaties en conflicten. Dus ergens mag dit patroon doorbroken worden. Een eerste stap is om er in het team met elkaar over te praten: hoe kunnen we samen voor veiligheid zorgen om feedback goed te ontvangen? Die veiligheid is een absolute voorwaarde om ieders oerbrein het zwijgen op te leggen. De volgende stap is om naar het geven van feedback te kijken: ook als feedbackgever mag je je kwetsbaar opstellen, laat weten dat jij het ook spannend vindt. Bespreek als team met elkaar waaróm jullie meer met feedback willen doen, welk hoger doel dat dient. Spreek ook met elkaar af waaróver jullie elkaar vaker feedback willen geven. Zijn dat ieders persoonlijke ontwikkeldoelen? Gaat dat over de onderlinge samenwerking? Betreft het jullie teamdoelen? Zodra dit alles helder en voor iedereen akkoord is, komt het moment om de spelregels en stappen van feedback geven samen weer eens goed op te frissen en ermee te oefenen. En, zorg voor een praktische structuur om feedback in te bedden in jullie samenwerking, bijvoorbeeld als vast onderdeel van het teamoverleg.
Start vandaag nog met jouw training!
Ontwikkel nieuwe inzichten en vaardigheden met onze trainingen. Vergroot je kennis, versterk je zelfvertrouwen en groei zowel persoonlijk als professioneel. Kies een training die bij je past, ontdek wat er in je zit en maak het verschil. Schrijf je vandaag nog in en zet de volgende stap in jouw ontwikkeling!